Láskavé bohyne 80 %
200 [min.]
Slovenské národné divadlo (činohra)
Bratislavský kraj | Bratislava
Fiktívne memoáre príslušníka SS z druhej svetovej vojny, ktoré sa stali kultúrnou udalosťou. Príbeh Maximiliána Aueho, to je príbeh slušného človeka, ktorý sa stal vrahom.
Fiktívne memoáre vzdelaného a kultivovaného dôstojníka SS, ktoré sa nielen vo Francúzsku stali kultúrnou udalosťou (Goncourtova cena, Cena francúzskej akadémie). Ich autor si po rokoch strávených prácou pre rôzne medzinárodné humanitárne organizácie položil otázku, ako by sa so svojím vzdelaním a postojmi zachoval počas hospodárskej krízy v Nemecku. Napísal veľkolepú temnú fresku o právnikovi, ktorý sa drobnými kompromismi so svedomím stane prevodovým kolieskom v súkolesí masového zabíjania. Láskavé bohyne odhaľujú krehkosť všetkých zábradlí, o ktorých si myslíme, že nás chránia pred pádom do priepasti deštrukcie.
Inscenácia obsahuje expresívne výrazy a scény, nie je vhodná pre deti do 15, resp. 18 rokov.
Ďalšie informácie
Lístky: odkaz na externú stránku
Premiera: 2.4.2014 | nová budova SND, Štúdio
Dátum derniery:
Tvorcovia
Scéna : Andraško Pavol | Hudba : Čekovský Marián | Kostýmy : Hollá Katarína | Autor : Littell Jonathan | Dramatizácia : Majling Daniel | Dramaturgia : Majling Daniel | Preklad : Marková Michala | Réžia : Vajdička Michal |
Herci
Kostelný Ľuboš Maximilián Aue | Bárta Alexander Thomas Hauser | Geišberg Marek Doktor Hohenegg/ Üxküll | Matuščin Branislav Doktor Hohenegg/ Üxküll | Ondrík Milan Vyšetrovateľ / Turek | Stanke Richard Úradník Korherr | Vajda Jozef Veliteľ /Moreau | Nahálka Martin Partenau | Pauhofová Táňa Una / Helena | Vášáryová Emília Weselohová / Matka | Horváthová Monika Čašníčka | Potokárová Monika Čašníčka | Stopa Tomáš Čašník | Palčíková Barbora Zbor | Varínsky Martin Zbor | Junek Aleš Klaviristi | Lacho Tobias Klaviristi | Bradshaw Ryan Klaviristi |
Recenzie
slovak.theater | 28.11.2018 | |
Divadelných inscenácií o holokauste a krutostiach druhej svetovej vojny je v repertoároch divadiel mnoho. Dramaturg Daniel Majling spracoval román Láskavé Bohyne Jonathana Littella, ktorý sa na túto tému pozerá odlišne a to cez fiktívny príbeh Maximiliána Aueho (vynikajúceho Ľuboša Kostelného) príslušníka Waffen-SS a ostatných sympatizantov režimu, ktorých spája privilégium nebyť na strane prenasledovaných. Láskavé bohyne sú o nekompromisnej nenávisti, nasledovaní a obhajovaní krutých skutkov s ohľadom na nejaké vyššie ciele, ktoré sa ale zároveň bijú so snahou zachovať si aspoň časť ľudskej dôstojnosti. Inscenácia tímu Ľuboša Vajdičku je krutým a nekompromisným svedectvom o sile demagógie a od svojej premiéry v roku 2014 ťažko nechá každého diváka bez zásadnejšieho zasiahnutia jeho emócí. Inscenáciu robí stále aktuálnou, žiaľ nielen strach z nálad v spoločnosti, ale aj jej spracovanie, ktoré pôsobí súčasne aj po niekoľkých rokoch od uvedenia. V časti inscenácie môžete nadobudnúť pocit hrotenia nešťastí v živote Aueho (homosexualita, incest, vražda, atď.), čo môže trochu zneistiť stotožnenie sa s postavou a samotným príbehom. Ľuboš Kostelný získal cenu Dosky za najlepší mužský herecký výkon, rovnako režisér Michal Vajdička za réžiu tejto inscenácie, ktorá sa stala podľa tejto ankety aj najlepšou v sezone 2013/2014. Zaslúžene. Pavol Andraško svoju nomináciu pre najlepšiu scénu na výhru nepremenil, ale jeho práca výrazne pomáha k výslednému zážitku z inscenácie, špeciálne v úplnom zavere, kedy sa odohrá jeden z najpodstatnejších momentov. | |
Plusy |
Mínusy |
Pridať recenziu? |