Hedda Gablerová 50 %
150 [min.]
Slovenské národné divadlo (činohra)
Bratislavský kraj | Bratislava
Hra o večnej nespokojnosti, o neuhasiteľnom smäde po vzrušeni, ktoré može človeku priniesť len balansovanie na samom okraji tragédie, sebazničenia a šialenstva.
Heda sa po búrlivej mladosti ocitla v pasci nudného manželstva so slušným, ale tuctovým mužom. Nech by sa akokoľvek snažil, do jej života nedokáže priniesť ani zďaleka toľko vzruchu a napätia, koľko Heda potrebuje. Je toto naozaj všetko? Čaká ju ešte niečo iné okrem tejto mŕtvolnej, malomeštiackej agónie? Jedného dňa sa v jej klietke objaví skutočný génius, priateľ a láska z mladosti, ktorý sa vďaka obetavosti inej ženy vymanil z pazúrov alkoholizmu a vytvoril skutočné dielo. Heda už tohto muža nemôže mať, ale nedokáže odolať túžbe zničiť ho, pripraviť o rozum a o pokoj. Heda Gablerová je po Nore najznámejšou Ibsenovou hrou, hrou o večnej nespokojnosti, o neuhasiteľnom smäde po vzrušení; vzrušení, ktoré môže človeku priniesť len balansovanie na samom okraji tragédie, sebazničenia a šialenstva. Ak už nedokážeme mať pevne v rukách vlastný život, môžeme mať v rukách aspoň život toho druhého a zanechať v ňom nezmazateľnú stopu. Nech to už pre toho druhého dopadne akokoľvek tragicky… a pre nás tiež.
Ďalšie informácie
Lístky: odkaz na externú stránku
Premiera: 3.9.2019 | nová budova SND, Sála činohry
Dátum derniery:
Tvorcovia
Scéna : Borák Pavel | Kostýmy : Čanecký Peter | Hudba : Chuťková Lucia | Autor : Ibsen Henrik | Dramaturgia : Majling Daniel | Preklad : Obuch Ladislav | Réžia : Polák Roman |
Herci
Bárta Alexander Jorgen Tesman | Pauhofová Táňa Hedda Tesmanová - Gablerová | Kocúriková Zuzana July Tesmanová | Potokárová Monika Tea Alvstedová | Heriban Dano Eilert Lovborg | Roth Robert Doktor Brack | Maľová Anna Berta |
Recenzie
![]() |
|
Hedda Gablerová, Richard III. a Krotká, všetky tri inscenácie boli uvedené Slovenským národným divadlom v sezóne svetovej klasiky (2017/2018). Všetky tri spája smutný životný príbeh jednotlivca a vplyv jeho činov na ich okolie. Rovnako aj tento príbeh. Smutný život navonok úspešnej ženy a jej hra s citmi, vlastnou úctou a dôstojnosťou ostatných. Príbeh Heddy je prerozprávaný pomerne jednoznačne a priamočiaro. Ale rovnako ako pri Krotkej, tak aj v tomto prípade je divák pozorovateľom osudu z diaľky, bez väčšieho zásahu emócií. Sledujete ako Hedda nabáda Lovborga k samovražde a napriek sile tohto samotného skutku, to nevyvolá výraznejšiu emóciu. Rovnako pri scéne, kde Lovborg dostáva od Heddy zbraň, ako aj pri akejkoľvek inej, ktorá sa počas viac ako dvoch hodín odohrala. "Divadelná klasika", kde sledujete na pútavej scéne účinkovať známe tváre, ale akonáhle opustíte priestor budovy, viete ihneď premýšľať nad niečím iným a k inscenácií sa už nevrátite. | |
Plusyscéna |
Mínusyhudba |
Pridať recenziu? |
![]() |
|
Predstavenie bolo celkovo málo emočné. Táňa Pauhofová sa častokrát "nútila" do zvádzania, hystérie a vyšinutých nálad. Určite to nebola rola pre ňu, preto jej výkon ničím nezaujal. Postava Dana Heribana celkovo pripomínala Ďura z Hornej Dolnej, našťastie hral opitého, a to mu ide. Celkovo predstavenie jedno zo slabších... | |
Plusyscéna s bazénom, záhradou a moderným prevedením, Alexander Bárta bol celkovo presvedčivý |
Mínusydej rozťahaný, možná zápletka nedotiahnutá do konca, nepresvedčivá Pauhofová, Dano Heriban vie hrať už iba Hornú Dolnú? |