Morena 61 %
90 [min.]
Slovenské národné divadlo (činohra)
Bratislavský kraj | Bratislava
Autorská inscenácia, ktorá prináša malú sondu do vnútorného sveta ženy na prelome 30 – ky.
Malá sonda do vnútorného sveta ženy na prelome 30 – ky prinesie mnoho hudby, vtipných i dojímavých situácií a jedného muža v podaní Matúša Kvietika, ktorý na to všetko môže mať úplne iný pohľad.
Dominika Kavaschová a Andrea Bučková v generačnej výpovedi odkrývajú ženské Ja, ktoré má chuť sa vykričať, vyplakať, vyblázniť a pochopiť, čo v nás musí zomrieť, aby sme sa mohli znovu zrodiť a naplno žiť tu a teraz. Je 30 – ka skutočne akýmsi míľnikom v našich životoch, do ktorého musíme splniť spoločnosťou či nami vytvorené očakávania? Ako to prežívajú ženy a prečo im muži občas vôbec nerozumejú ?
Humorno – dojímavý performance o dnešnej dobe, vzťahoch, túžbach i pádoch.
Inscenácia Morena vznikla ako koprodukčná spolupráca združenia per. ART a Činohry SND.
Ďalšie informácie
Lístky: odkaz na externú stránku
Premiera: 13.12.2018 | nová budova SND, Modrý salón
Dátum derniery:
Tvorcovia
Autor : Bučková Andrea | Produkcia : Görfölová Lenka | Autor : Kavaschová Dominika | Spolupráca : Komiňáková Lucia | Scéna : Kosová Terézia | Autor : Kvietik Matúš | Scéna : Mackov Jaroslav | Réžia : Ondriska Martin |
Herci
Bučková Andrea | Kavaschová Dominika | Kvietik Matúš |
Recenzie
slovak.theater | 19.1.2020 | |
Po Artaudia / Autopsy Tomáša Procházku a tRIPe Adriany Totikovej v SND ponúka ďalšiu hru z línie Dobrodružnej dramaturgie. Autorská inscenácia samotných hercov a ich priateľov, je niečim ako americký komediálno - dramatický seriál Sex v meste. Zdanlivo vyčerpaná téma o tom ako sú ženy z Venuše a muži z Marsu je interpretovaná humorne, občas aj s klišé replikami a textami v piesniach, ale zároveň je niečim neobyčajná a hodiaca sa pre menšie publikum v Modrom salóne SND. Morena - slovanská bohyňa, ako ohyzdná starena a zároveň jedinečne krásna bytosť. Morenou je podľa autorov označovaná Slovenka na prelome tridsiatky. Inscenácia je sondou do jej vnútra. Je už Morenou na rituálne pálenie alebo je tou stále živou a krásnou? Jej kamarátky už majú dokonca aj deti, zatiaľ čo ona stretáva tých istých zúfalcov na rôznych online zoznamkách. Je vôbec tridsiatka milníkom v živote ženy a aké má od nej spoločnosť očakávania?
Autori citlivo spojili zdanlivo sa k sebe nehodiace kroje, archaický slovník, ľudové piesne so súčasnými témami a slovníkom ako Tinder a pole dance. Z trojice hercov vynikala Andrea Bučková, ktorej spev a neprehrávané herectvo bolo najprirodzenejšie. Pohľad opačného sveta mužov obhajoval Matúš Kvietik. Napriek komplikovanosti a diametrálne odlišnom pohľade na takmer všetko sa tieto dva svety vzájomne potrebujú.
Morena je slovenským Sexom v meste s krojmi, čepcom a skladbou Červené jabĺčko v oblôčku mám. Jednoduché a zároveň neobyčajné predstavenie troch hercov o ženách a vzťahoch. |
|
Plusy |
Mínusy |
Pridať recenziu? |
Soňa Slobodníková | 14.11.2020 | |
Celé to pôsobí sviežo, hoci je zrejmé, že predstavenie chce aj stavať na našich tradíciách, alebo tradičných rolách mužov a žien. (Hlavne žien.) Nevyvážené, má silné aj slabé stránky. Kým postavy žien sa emancipujú, odvážne pomenúvajú, čo sa im deje, čo ich škrie, postava muža je strážcom svojho status quo, reprezentuje presne to, voči čomu sa ženy chcú vymedziť, konečne sa od toho odpútať a prestať tomu prispôsobovať svoje ja. Je to autorský zámer? Úprimne, neviem. Keby som nepoznala kopu normálnych (alebo mám povedať osvietených?) mužov, tak by ma táto hra utvrdzovala v tom, že toto je realita, tak ako vyzerá v kolektívoch bez správnych mužov. Že aj keď ženy „povstanú“, naberú odvahu, začnú hovoriť, začnú cítiť, aj tak narazia na mužov udržiavateľov, ktorých ich ťahajú (utláčajú?) späť tam, kde boli. Najlepšie hodnotím: Začiatok – po najvydarenejšej pesničke prídu trefné výroky, ktoré všetci poznáme zo svojich životov, a je veľmi dobre čitateľné, aké sú absurdné a zraňujúce, a treba sa ich zbaviť. Obraz z detstva - „nehnevaj sa, keď budeš milá, dobrá, pekná, budú ťa mať radi“, a ako to ničí všetko ďalšie prežívanie a prejavovanie sa. Toto a forma ťahajú celkový dojem nahor. | |
PlusyVynikajúci spev a práca s rytmom. Ľudovky dostali akčné pokračovania. Dobre vytvárajú atmosféru predstavenia. Takto si predstavujem poctu slovenskému folklóru. Je naň nadviazané, dobre sa ho počúva, a je rozvitý tak, aby mal zmysel aj v modernosti. |
MínusyObrazy „lásky“, kedy postava nahodí sladší a povznesenejší hlas, asi má evokovať vnútorný pokoj. A začne rozprávať, ako skutočne niekoho miluje, aj keď má chyby. Toto mi pripadalo také nevydarené, ako by som omylom prepla na niektorý z denných seriálov. |