odivadle.sk

Mojmír II. alebo Súmrak ríše 70 %

Mojmír II. alebo Súmrak ríše
   Zdroj: Milo Fabian


105 [min.] Slovenské národné divadlo (činohra) Bratislavský kraj | Bratislava

Tagy: | demokracia svedomie Štúdio SND

Komorná hra, koncipovaná do Štúdia činohry, je postavená na konflikte dvoch výrazných osobností Rastislava a Svätopluka, ktorý spočíva v nezmieriteľnosti dvoch koncepcií národného bytia.

To, čím žijeme dnes, má svoje korene v minulosti, ktorá sa nám vidí časovo možno veľmi vzdialená, ovplyvňuje nás však viac, ako sa nazdávame. Preto sa nedá obísť obdobie „založenia ríše“, teda obdobie Veľkej Moravy a jej kľúčové postavy – Svätopluka, Rastislava, Mojmíra, Konštantína a Metoda. Komorná hra, koncipovaná do Štúdia činohry, je postavená na konflikte dvoch výrazných osobností Rastislava a Svätopluka, ktorý spočíva v nezmieriteľnosti dvoch koncepcií národného bytia, zjednodušene povedané idealistickej, ktorá stavia na dominantnej úlohe Ducha a Slova (Rastislav), a pragmatickej, ktorá tvrdí, že ríša nestojí na veľkých ideách, ale silných mužoch, teda politikoch či vojakoch, čo nesnívajú, konajú však „užitočné“ činy a neskúmajú ich mravnú podstatu, ale uprednostňujú momentálny prospech pre spoločenstvo (i osobnú moc). Svätopluk v hre vystupuje ako typ večného, ak však chceme, povedzme, moderného pragmatického vládcu či politika, pre akého sú dovolené akékoľvek prostriedky, ak sú posvätené účelom; naopak, Rastislav je vizionár, ktorého výrazne ovplyvnil Konštantín a Metod svojou nezvyčajnou praxou čistej, úprimnej, duchovne mocnej viery, čo premieňa svet, jednotlivcov i národy, i keď na väčšinu pôsobia ako čudáci. Ich prístup je nezvyčajný najmä v porovnaní s Nemcami, ktorí už predtým propagovali a šírili v ríši kresťanstvo, pravda, v prvom rade mečom. Svetlo kontra temnota... v netradičnej, modernej divadelnej interpretácii.

Ďalšie informácie

Lístky: odkaz na externú stránku
Premiera: 24.1.2015 | nová budova SND, Štúdio
Dátum derniery:

Tvorcovia

Spev : Pressburg Singers | Réžia : Ballek Rastislav | Kostýmy : Holková Katarína | Autor : Klimáček Viliam | Dramaturgia : Kováč Peter | Bábky : Martinka Ivan | Scéna : Poliak Juraj |

Herci

Roth Robert Rastic (Rasticlao, Rastislav) | Horváth Emil Sventopulk (Zwentzibald, Svätopluk) | Fischer Daniel Mojmír (Mojmír II., Sventopulkov syn a jeden z dedičov ríše) | Kavaschová Dominika Runa (pohanská bohyňa, má mnoho tvárí) | Martinka Ivan Bábka sv. Metoda a príslušné rekvizity |

Recenzie

70 slovak.theater | 16.9.2018
Zážitkom je už len samotný vstup do priestorov Štúdia SND, kde divákov odprevádza slepý Rastic (Robert Roth), počas usádzania je na scéne už aj zvyšok hercov a znie pod kožu sa dostávajúca stále hlasnejšia zvuková stopa s privítaním. Autor nemá snahu prerozprávať príbeh už dávno vzdialenej minulosti Veľkej Moravy. Skôr predstavuje svoju verziu vzťahu minulosti a konkrétnej prítomnosti nášho národa a krehkej národnej identity. Napriek tomu je vhodné mať aspoň základné vedomosti z histórie Veľkej Moravy, inak je možné stratiť sa v postavách a vzťahoch ktoré ich spájajú. Odporúčam sedieť blízko katafalku. Zabezpečí vám to intenzívnejší zážitok.

Plusy

Mínusy


Pridať recenziu?