Holokaust 70 %
110 [min.]
Divadlo Aréna, Bratislava
Bratislavský kraj | Bratislava
Príbeh, na ktorý by Slovensko najradšej zabudlo
Hra Holokaust vychádza zo spomienok Hildy Hraboveckej, ktorá prežila prvý dievčenský transport z územia fašistickej Slovenskej republiky do Osvienčimu (1942). Kontroverzným a moderným spôsobom zobrazuje historické obdobie, v ktorom vznikli najhlbšie jazvy na utváraní novodobej slovenskej spoločnosti, evokované názvom hry.
Anna Králiková sa po revolúcii vracia do vlasti a chce reštituovať svoj majetok, až kým nezistí, že jej rodina ho v skutočnosti arizovala. Jej príbeh rámcuje dramatické osudy ľudí žijúcich na slovenskom území v čase, keď majoritné obyvateľstvo prežívalo materiálnu prosperitu a opájalo sa rozmachom kultúry, zatiaľ čo občania židovskej národnosti boli premiestňovaní do vyhladzovacích koncentračných táborov. Prvá časť hry sa odohráva v dobovej kaviarni a druhá kdesi medzi nebom a zemou, dávno po tom, ako hrôzy spojené s holokaustom slovenských židov odzneli a sú takmer zabudnuté.
Prvá premiéra 12. 12. 2012, obnovená premiéra 24. 02. 2020
Obsadenie prvého uvedenia:
Ester Rozenfeldová: Zuzana Konečná / Zuzana Porubjaková
Róza Rozenfeldová: Dana Košická
Lili Weissová: Rebeka Poláková
Jakob Weiss: Braňo Deák
Ambróz Králik: Milan Ondrík
Anna Králiková: Kristína Greppelová
Kristína Majerová: Edita Borsová / Zuzana Kanócz
Hana Kostolníková: Petra Vajdová
Jano Pujdes: Gregor Hološka
Rádio: Martin Hronský
Hlas v nahrávke: Hilda Hrabovecká
Na husliach Hrá: Jana Černá
Ďalšie informácie
Lístky: odkaz na externú stránku
Premiera: 12.12.2012 | Divadlo Aréna, Bratislava
Dátum derniery:
Tvorcovia
Réžia : Ballek Rastislav | Hudobná spolupráca : Bielik Juraj | Hudobná spolupráca : Černá Jana | Kostýmy : Holková Katarína | Scéna : Holková Katarína | Videoprojekcia : Janovská Eva | Autor : Klimáček Viliam | Dramaturgia : Kubran Martin | Svetelný dizajn : Polák Róbert | Hudobná spolupráca : Rajter Adrian | Dramaturgia : Šajgalíková Zuzana |
Herci
Nikolaevskaya Polina Ester Rozenfeldová | Matejková Eva Róza Rozenfeldová | Petrová Anežka Lili Weissová | Marušin Matej Jakob Weiss | Ondrík Milan Ambróz Králik | Šafaříková Katarína Anna Králiková | Borsová Koprivčević Edita Kristína Majerová | Andrešičová Barbora Hana Kostolníková | Hološka Gregor Jano Pujdes | Hronský Martin Rádio | Hrabovecká Hilda Hlas v nahrávke |
Recenzie
![]() |
|
Je desivé, že rastúca akceptácia fašizmu v spoločnosti musela prinútiť Divadlo Aréna opätovne uviesť hru Holokaust. Prvé uvedenie bolo v decembri 2012 a obnovená premiéra po viac ako siedmich rokoch (24. 2. 2020). Autorom hry je Viliam Klimáček a je súčasťou trz. Občianskeho cyklu. Hra je inšpirovaná výpoveďami pani Hildy Hraboveckej, žiaľ v decemebri 2015 zosnulej, ale jednej z tých, ktorá prežila hrôzy koncentračného tábora a ocitla sa v prvom dievčenskom transporte, ktorý odchádzal z územia fašistickej Slovenskej republiky do Osvienčimu. Práve okolnosti vzniku štátu a hodnoty, ktoré reprezentovali jeho predstavitelia, ale aj bežní občania, ponúkali pôdu pre vznik aj takéhoto príbehu. Prvá časť hry sa odohráva v dobovej kaviarni Ruža v Bratislave. Do nej prichádza Anna Králiková žijúca v súčastnosti, so záujmom o reštituovanie kaviarne po svojich rodičoch. V tom sa paralelne a veľmi plynulo začne príbeh rodiny Rozenfeldovej a arizátora ich kaviarne, pochybného básnika a silného zástancu režimu, Ambróza Králika. Viliam Klimáček očividne napísal túto rolu priamo pre Milana Ondríka. Jeho herectvo si dokáže s takýmto typom postavy presvedčivo poradiť. Hra však obsahovala aj dlhšiu pasáž, kedy Ambróz Králik viedol monológ o pripravovanom filme Svätopluk. Vtedy sa začala časť hľadiska zabávať a narušilo to energiu a dovtedy nakumulovaný pocit z predstavenia. Viliam Klimáček dokázal v hre Zjavenie (Hrobárová dcéra) pre Činohru SND, rovnako s Milanom Ondríkom postaviť groteskné prvky pri vážnych témach. Či to bol rovnaký zámer aj pri Holokauste nebolo úplne čitateľné a pôsobilo to rozporuplne. Efektnou projekciou ukážky z filmu Svätopluk dostali herci priestor na opustenie javiska a nasledovala dlhšia prestávka, potrebná na úpravu scény. Druhá časť sa odohrávala v akejsi budúcnosti všetkých postáv po konci vojny, kde všetci dorozprávali svoje príbehy. Táto časť hry bola doplnená aj o zvukové nahrávky pani Hildy Hraboveckej, ktoré umocňovali atmosféru. Zmena sedenia, tj. divákov na javisku a hercov v hľadisku so sebou niesla neustály pocit zosobňovania príbehov, ale aj preberania zodpovednosti za možné rozhodnutia v budúcnosti. Pôsobivým doplnením inscenácie bolo aj zvolávanie divákov z prestávky cez uniformovaných mužov so štekajúcumi vlčiakmi. Efektne tak priblížili aspoň kúsok z prostredia postáv hry. | |
Plusypríbeh vychádzajúcu z výpovedí p. Hraboveckej, opätovné uvedenie inscenácie pred parlamentnými voľbami 2020; zmena sedenia |
Mínusynapriek silnému konceptu a téme, zásah diváka až tak silný nie je |
Pridať recenziu? |