odivadle.sk

Kopanec 66 %

Kopanec
   Zdroj: djp.sk


90 [min.] Divadlo Jána Palárika v Trnave Trnavský kraj | Trnava

Tagy: | Cena Akadémie divadelných tvorcov fašizmus pre študentov

Hra dokumentuje skutočný prípad z nemeckej obce Potzlow, ktorý sa uskutočnil v roku 2002.

Traja mladí chlapci brutálne zavraždili svojho kamaráta, 17 ročného Marinusa. Hra je súdnym procesom s mladými vrahmi, bratmi Schönfeldovcami. Prostredníctvom výpovedí rodičov, kamarátov, svedkov a obyvateľov dediny sa pred nami odkrývajú príbehy ľudí, ktorí sa tackajú životom v stratených ilúziách, mizerných platoch a nefunkčných vzťahoch. Marinus bol týraný a usmrtený z dôvodov, ktoré nikto nedokáže pochopiť, ani vysvetliť. Páchatelia sa otvorene hlásili k pravicovému extrémizmu, lenže ako sa zistí, Marinus nemal inú farbu pleti, inú orientáciu, inú národnosť, náboženské vyznanie... Téma predsudkov, fóbií a nenávisti nadobúda nový rozmer – hocikto sa môže stať obeťou agresie a násilia, ktoré sa v našej spoločnosti rozmáha stále citeľnejšie.
Inscenácia Kopanec bola nominovaná na Cenu Akadémie divadelných tvorcov za inscenáciu sezóny 2018/2019.
Po predstavení bývajú organizované diskusie s odborníkmi – psychologičkou Máriou Krýslovou a historikom Ľubomírom Morbacherom na tému agresivity a pravicového extrémizmu.

Ďalšie informácie

Lístky: odkaz na externú stránku
Premiera: 1.12.2018 | Štúdio, Divadlo Jána Palárika v Trnave
Dátum derniery:

Tvorcovia

Hudba : Danosť | Hudba : G bod | Scéna : Hajduová Adela | Svetelný dizajn : Jakabčin Juraj | Réžia : Kollár Viktor | Odborné konzultácie : Krýslová Mária | Preklad : Mihál Jozef | Dramaturgia : Mihálová Lucia | Autor : Schmidt Gesine | Autor : Veiel Andres | Kostýmy : Veselovská Dáša |

Herci

Kochan Martin Marcel Schönfeld | Mosný Tomáš Marco Schönfeld, Torsten M., Starosta | Vokoun Tibor Jürgen Schönfeld, Vypočúvajúci | Gudabová Dana Jutta Schönfeld, Žena z dediny | Baginová Ingrida Birgit Schöberl, Sandra B., Vychovávateľka | Beňuš Miroslav Achim F., Vypočúvajúci, Majster | Križan Martin Matthias M., Heiko G., Súdny znalec |

Recenzie

65 slovak.theater | 1.3.2020
Hra je rekonštrukciou súdneho procesu, skúmaním možných motívov, pozadia a správania skupiny, vychádzajúcej z reálneho príbehu z nemeckého Potzlowa z roku 2002, kedy partia troch mladíkov brutálne zavraždila svojho kamaráta a to aj napriek rovnakej farbe pleti, rovnakému vierovyznaniu, národnosti, sexuálnej orientácii. Príbeh je ľahko čitateľný a to pridáva incenácií na sile. Nenaznačuje, ale priamo definuje vzťahy, sociálne pozadie, motiváciu. To je výhodou vzhľadom aj na cieľovú skupinu publika a teda pre mladých ľudí. Edukatívny charakter a cielenie inscenácie potvrdzuje aj hudba rappov G bod a Danosť. Po organizovaných inscenáciách divadlo prináša študentom aj diskusiu s psychológom / historikom. Príbeh je možné intenzívnejšie prežívať aj vďaka scéne a komornosti Štúdia divadla, kde pohľad potetovaného fašistu v kanadách vnímate oveľa bytostnejšie. Niekoľko rušivých momentov priniesli hlavne rodičia Schönfeldovcov, ktorí niekoľkokrát v ich rozhovoroch, ale aj monológoch adresovaných publiku skĺzli do trnavského prízvuku. Možno to bol zámer tímu priniesť príbeh bližšie do slovenského prostredia, ale vyvolalo to smiech v hľadisku a bolo rušivým. Kopanec je inscenáciou s potrebným poslaním. Vďaka komornosti prostredia Štúdia a výkonom hercom dokáže diváka intenzívnejšie zasiahnuť. Existujú však inscenácie, ktoré prinášajú intenzívnejší zážitok. Pri orientácií tejto inscenácie pre mladých a študentov, je Kopanec dobrou voľbou.

Plusy

intímnosť štúdia

Mínusy

trnavský dialekt


Pridať recenziu?

75 Jana Heglasová | 14.4.2020
Po predstavení som bola úprimne zdesená, dojatá, proste zasiahnutá dejom. Ak sa na to pozriem s odstupom času, musím povedať, že ide trošku o takého "kočkopsa". Predstavenie je primárne určené mladým ľuďom, práve kvôli edukatívnemu charakteru, čo by bolo úplne v poriadku, ak by by tam hrali mladí herci. Celý príbeh je o mladých ľuďoch a mne tam trošku chýbala celková autentickosť. Ak by sme predstavenie zamerali na dospelých, resp. staršiu generáciu, tak tam bolo pár rušivých elementov, ako pozeranie hercov na jednotlivých divákov (aj s určitými grimasami) alebo používanie trnavského dialektu, pretože predstavenie následne skĺzalo do podoby "Hornej Dolnej" a vytrácala sa desivá atmosféra. Celkovo však hodnotím predstavenie pozitívne a odporúčam mladým ľuďom, aby si ho pozreli.

Plusy

zaujímavá scéna, rýchly dej, hudba

Mínusy

absencia mladých hercov