odivadle.sk

Bakchantky 70 %

Bakchantky
   Zdroj: Barbora Dolinajova


90 [min.] Slovenské národné divadlo (činohra) Bratislavský kraj | Bratislava

Tagy: | Antika náboženstvo

Na Slovensku takmer neznáma hra najmladšieho z trojice klasikov antickej tragédie. Uvedená bola rok po jeho smrti Euripidom mladším a získala prvú cenu na Veľkých dionýziách – slávnostiach na počesť gréckeho boha Dionýza.

Ten je zároveň jednou z hlavných postáv tejto hry. Príbeh sa začína, keď Dionýzos inkognito prichádza do rodných Téb, ktoré chce zasvätiť svojmu kultu. Jeho súčasťou sú aj bakchantky – Dionýzove sprievodkyne vykonávajúce divoké orgie, počas ktorých upadajú do stavu podobného nekontrolovateľnému šialenstvu. Zavedeniu kultu v Tébach Dionýzovi bráni autoritatívny kráľ Pentheus, ktorý – netušiac, že sa konfrontuje so samotným bohom – sa sním dostáva sa do sporu. V nerovnom zápase človeka a boha ostáva tébsky kráľ napokon celkom osamotený. Dovŕšením jeho tragédie je Dionýzom zosnovaná vražda, ktorú v bakchickom ošiali vykoná ničnetušiaca Pentheova matka. Euripides v Bakchantkách zobrazuje rozpor medzi autoritatívnou vládou na jednej strane a bezuzdným hedonizmom na strane druhej. Nastoľuje tak zásadnú otázku o podobách a možnosti či nemožnosti usporiadania a fungovania ľudskej spoločnosti.

Ďalšie informácie

Lístky: odkaz na externú stránku
Premiera: 25.5.2019 | Študio, Slovenské národne divadlo
Dátum derniery:

Tvorcovia

Autor : Euripides | Réžia : Ballek Rastislav | Dramaturgia : Dacho Miro | Pohybová spolupráca : Fornayová Petra | Kostýmy : Holková Katarína | Hudba : Lejava Marián | Preklad : Lomnický Peter | Masky : Martinka Ivan | Scéna : Plachá Markéta |

Herci

Fischer Daniel Dionýzos | Ondrík Milan Pentheus | Hronský Martin Prvý posol, Druhý posol | Jamrich Dušan Kadmos | Bučko Štefan Teiresias | Javorková Anna Agaué | Kavaschová Dominika Zbor | Kinik Michal Zbor | Noga Michal Zbor |

Recenzie

70 slovak.theater | 27.12.2019
Fanúšikovia klasickej antickej tragédie si určite Bakchantky v réžií Rastislava Balleka užijú. Euripidov tragický príbeh o bohovi Dionýzovi a autoritatívnom kráľovi Pentheusovi je nezvyčajným divadelným zážitkom. Rovnako ako bol aj Ballekov Mojmír II. alebo Súmrak ríše, tak aj Bakchantky sú zaujímavé a prinášajú viac ako všedné divadlo. Napriek čitateľnému rukopis Rastislava Balleka a podobnosť so spomínaným predstavenim rovnako uvádzaným v Štúdiu SND, Bakchantkám chýba dynamickosť a pružnosť. Inscenácia tiež nie je jednoducho čitateľná (čo samozrejme nie je podmienkou) a môže sa preto zdať náročnou. Je však možné vycítiť otázku o podobách ľudskej spoločnosti, jej princípoch a nastaveniach.

Inscenační tím obsadil už v Mojmírovi II. overenú Dominiku Kavaschovú a rovnako, tak aj v Bakchantkach excelujúceho Daniela Fischera v postave Dionýza. Postava kráľa Pentheusa bola presne tou, v ktorej vynikne herectvo Milana Ondríka.

Plusy

Mínusy


Pridať recenziu?